Groene stroom en iconisch laden bij SKG-IKOB

Op het dak van het kantoor en laboratorium van SKG-IKOB zijn dit voorjaar 436 zonnepanelen gelegd. Met een verwachte jaaropbrengst van 126.500 kWh gaan de panelen voorzien in een groot deel van de benodigde energie. 

Groene stroom voor het werk van onze mensen én voor auto’s! Bij ons pand staan 6 iconische ANWB-praatpalen die een tweede leven als laadpaal hebben gekregen. Met de panelen en de laadpalen zetten wij een grote stap om duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.

De groene stroom komt van de ruim 700 m2 zonnepanelen die dit voorjaar op het dak van ons bedrijfspand zijn neergelegd. In totaal 436 stuks van 335 Wp met een totaal vermogen van meer dan 140.000 Wp. Verwacht wordt een jaaropbrengst van 126.500 kWh. De zonnepanelen en de laadpalen zijn een eigen investering.

Bijdragen aan duurzame mobiliteit

Via de zonnepanelen wekken we nu al het grootste deel van onze energiebehoefte op. De volgende stap is de grotere bijdrage aan duurzame mobiliteit. Steeds meer medewerkers van SKG-IKOB rijden elektrisch - nu al 10! - , ook klanten en andere bezoekers komen naar Geldermalsen in een elektrische auto. Bij ons pand was al capaciteit om auto’s te laden. In september is het aantal laadpalen verhoogd naar zes; drie stuks voor het pand en drie stuks aan de zijkant. Ieder paal heeft twee aansluitingen, in totaal zijn 12 laadpunten beschikbaar. Het laadstation beschikt over de nieuwste oplaadtechnieken. Het is voorzien van een dynamische stroomverdeling tussen meerdere laadstations. Auto's kunnen worden geladen met maximaal 22kW, dit is ook veel meer dan de oude laadpalen aankonden.

Laadpaal

Tweede leven voor iconische praatpaal

Al enkele jaren zijn er geen ANWB-praatpalen meer te zien langs de rijkswegen. Ze zijn niet naar de schroothoop gegaan, maar krijgen een tweede leven. Zes stuks staan nu als autolaadpaal bij ons in Geldermalsen, in dezelfde signaalgele kleur als die van de ANWB. Ze hebben zo’n 20 jaar langs de weg gestaan en zijn beschadigd door gebruik en verwering. Ze zijn schoongemaakt, beschadigingen zijn bijgewerkt en ze zijn opnieuw in de lak zijn gezet. De autolaadpalen zien er als nieuw uit, maar hebben de zichtbare gebruikssporen die hun geschiedenis toont. Met de nieuwe functie voor elektrisch laden hebben ze weer nieuwe waarde gekregen.